Teatr Dada von Bzdülöw we współpracy ze Studio Tańca Artistic w Garnizonie Kultury zaprasza na cykliczne warsztaty tańca pt. „Dada Porusza”


Podczas warsztatów praktykować będziemy sztukę uważności w tańcu, obejmującą pracę z ciałem i wyobraźnią; zgłębiać będziemy również rolę ciężaru i masy ciała w ruchu oraz badać ich bezpośredni wpływ na jakość i dynamikę tańca. Wykorzystamy w tym celu różne techniki tańca współczesnego m.in.: floor-work, technikę „release” oraz improwizację; postaramy się wniknąć  w naturalność i precyzję frazy tanecznej. Celem warsztatów jest też zintegrowanie energii płynących w ciele do lepszej jakości i ekonomii ruchu, jak i świadomości ciała oraz czystej radości płynącej z tańca. Wykorzystamy systemy wypracowywane przez lata w Teatrze Dada – korelację oddechu i ruchu, preparację i akcję, wielokierunkowość impulsów, radość energetycznego przepływu; Czerpać będziemy również z wieloletniego doświadczenia naszych artystów zdobywanego w prestiżowych szkołach europejskich m.in. w P.A.R.T.S w Brukseli, Northern School of Contemporary Dance w Anglii, Frankfurt University of Music and Performing Arts we Frankfurcie nad Menem, Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, jak i tego zdobywanego podczas licznych międzynarodowych i inspirujących spotkań z innymi choreografami, tancerzami i reżyserami teatralnymi. Podążając więc za myślą Teatru Dada, że to co wczoraj zdefiniowane, dziś musi zostać zweryfikowane, będziemy próbować na nowo wszystko definiować i weryfikować. Warsztaty prowadzą: Katarzyna Chmielewska, Leszek Bzdyl, Anna Steller, Katarzyna Ustowska, Ula Zerek, Piotr Stanek.

 

Teatr Dada von Bzdülöw – założony przez Leszka Bzdyla – reżysera i choreografa oraz Katarzynę Chmielewską – tancerkę i choreografkę; na scenie od 1992; niezależna grupa profesjonalnych tancerzy i aktorów inscenizujących spektakle we współpracy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami kultury, takimi jak: Teatr Wybrzeże / Gdańsk; Klub Żak / Gdańsk; Dance Advance / Philadelphia, USA; Les Hivernales / Avignon, Francja; Stary Browar / Poznań; Teatr Nowy / Łódź; Fundacja Nuova / Poznań. Od 2008 roku reprezentowany przez Stowarzyszenie „Teatr Dada von Bzdülöw”, z siedzibą w Gdańsku i związany z Teatrem Wybrzeże / Gdańsk /, gdzie regularnie wystawia wszystkie premiery i spektakle repertuarowe. Dotychczas zespół stworzył już 50 spektakli, z powodzeniem prezentowanych zarówno w Polsce, jak i za granicą. W bieżącym repertuarze: „Dzisiaj, wszystko”, „Why don’t you like sadness?”, „Intro”, „Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś”; „Transmigrazione di fermenti di amore”.

 

 

KATARZYNA CHMIELEWSKA

Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Gdańsku (1993), studiowała taniec współczesny w P.A.R.T.S. w Brukseli (1997). Od 1993 współtworzy wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw. Działając od początku jako kolektyw twórczy stworzyli dotąd blisko pięćdziesiąt przedstawień, współpracując na stałe z kilkunastoma artystami z Polski i z Europy. Od 2009r Teatr Dada związany jest z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, a swoje spektakle prezentował już w kilkudziesięciu państwach na całym świecie, m.in. w Europie, Chinach, Izraelu, Palestynie, Indiach, Korei Południowej i w USA. Laureatka nagród Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego za całokształt dorobku i wybitne osiągnięcia artystyczne. Inicjatorka i organizatorka wielu projektów teatralnych, edukacyjnych, cyklicznych warsztatów i spektakli. Współzałożycielka Fundacji „Polka dot” w Gdańsku (2018). Regularnie uczy i prowadzi warsztaty z improwizacji i techniki tańca współczesnego.

LESZEK BZDYL

Reżyser, aktor, tancerz; wykładowcą Akademii Teatralnej w Warszawie. Profesjonalną karierę rozpoczął we Wrocławskim Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego (1987-90). W latach 1990-1992 był związany z Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiury. W 1990 ukończył historię na Uniwersytecie Wrocławskim. W 1992 wspólnie z Katarzyną Chmielewską założył Teatr Dada von Bzdülöw. Reżyseruje większość przedstawień Teatr Dada, m.in.: MAGNOLIA (2002), inspirowane DZIENNIKAMI Witolda Gombrowicza KILKA BŁYSKOTLIWYCH SPOSTRZEŻEŃ (2004), FACTOR T (2008), LE SACRE (2010), INTRO (2015). Z Teatrem Dada zaprezentował swoje przedstawienia w ponad 20 krajach Europy, jak również w Chinach, Indiach, Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Palestynie. Jako reżyser teatralny zrealizował wiele przedstawień dramatycznych m.in. na deskach Teatru Polskiego w Warszawie czy Wrocławskiego Teatru Pantomimy. Stworzył choreografię lub ruch sceniczny do kilkudziesięciu przedstawień na scenach Warszawy (teatry: Narodowy, Rozmaitości, Powszechny, Polski, Studio), Gdyni (Teatr Miejski), Gdańska (Teatr Wybrzeże), Legnicy (Teatr im. H. Modrzejewskiej) i Wrocławiu (Teatr Współczesny). Prowadzi warsztaty taneczne i aktorskie w Polsce i za granicą, m.in. w Anglii, Francji, Czechach, Szwecji, Finlandii, Niemczech, Zimbabwe i USA.

KATARZYNA USTOWSKA

Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (2008) oraz wydziału tańca współczesnego na University of Kent w Northern School of Contemporary Dance w Wielkiej Brytanii (2012). Magister w dziedzinie edukacji w tańcu współczesnym na Frankfurt University of Music and Performing Arts w Niemczech (2017). Współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw i Teatrem Trans-Atlantyk. Współtworzy Fundację „polka dot” w Gdańsku. Realizuje autorskie prace, tworzy projekty artystyczne i edukacyjne w Polsce i za granicą. Prowadzi autorski program edukacji tanecznej w otoczeniu pedagogicznym Montessori. Jest stypendystką m.in. Prezydenta Miasta Sopotu oraz laureatką nagrody „Sopocka Muza dla Młodych Twórców”.

PIOTR STANEK

Absolwent Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (2011). Od 2013 roku współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw. W ostatnich latach występował w spektaklach m.in.: Jerzego Stuhra „Ubu Król czyli Polacy”, Rafała Urbackiego „Jaram się”, Jens Van Daele „Working title:Ego”, Jacka Łumińskiego „Przejścia”, Kuby Kowalskiego (Teatr Dramatyczny im. Stefana Żeromskiego w Kielcach) „Zachodnie Wybrzeże”, Remigiusza Brzyka (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) „Kariera Artura Ui”. Laureat nagrody publiczności w konkursie „Eurowizja dla Młodych Tancerzy 2013”, uczestnik dwóch edycji festiwalu Deltebre Dansa (Hiszpania). We współpracy z innymi artystami, stworzył autorskie projekty m.in.: „Samsara”, „Zrabowali mi składaka” (Klub Żak Gdańsk, rezydencja/premiera 2014), „Plan Ewakuacji/Emergency Plan” (rezydencja Krakowskie Centrum Choreograficzne 2015).

ULA ZEREK

Absolwentka Międzywydziałowego Instytutu Nauk o Sztuce na ASP w Gdańsku (2015) oraz Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych UG (2008). Od kilku lat jej głównym obszarem zainteresowań jest Taniec jako sztuka relacji (temat pracy dyplomowej na ASP). Jako artystka niezależna, pracuje na granicy dyscyplin. Realizuje autorskie prace, w których taniec w wyniku współpracy z zaproszonymi artystami przenika się z innymi formami sztuki. Współtworzy duet performatywny z Tobiasem Pflugiem pod nazwą Safe&Sound. Od 2004 roku współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw w Gdańsku. Od 2014 producentka spektakli i koordynatorka projektów tanecznych w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku. Rezydentka programu Mica Moca/Uferstudios w Berlinie zorganizowanego z Instytutem Muzyki i Tańca (2013). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012). Podwójna laureatka nagrody Sztorm Roku 2009 przyznawanej przez trójmiejską redakcję Gazety Wyborczej. Współtwórczyni i prezeska Fundacji „Polka dot”.

Anna Steller – tancerka, performerka i choreograf. Na scenie występuje od 1993 roku. Od 1993 roku tańczy w Gdańskim Teatrze Dada von Bzdulow. Od 2003 roku współpracuje z Teatrem Patrz Mi Na Usta. Gościnnie występowała w Teatrze im. Gombrowicza w Gdyni i Teatrze Wybrzeże. W 2005 roku współzałożyła zespół Good Girl Killer, który współtworzy wraz z Magda Jędrą. Od wielu lat tworzy spektakle taneczne, akcje performance oraz performance typu site specific. Tworzy solowe spektakle: „Przemieszczenie” (2012), „Solove” (2013) w ramach rezydencji na Festiwalu MAAT w Lublinie. Od wielu lat bierze udział w projektach międzynarodowych z dziedziny tańca jak i sztuk wizualnych. Jest laureatką Nagrody specjalnej Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej (2012) oraz Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców za spektakl “Good Girl Killer”(2007). Jest stypendystką Dance Web na warsztaty w ramach Impulstanz Festival w Wiedniu (2003), programu Visegrad Fund (2015) oraz Alternatywnej Akademii Tańca przy Art Station Foundation (2014).

Od 2011 roku prezentuje swoje akcje performance w galeriach sztuki, m.in. Centrum sztuki Współczesnej „Łaźnia” w Gdańsku, Gdańska Galeria Miejska.